NAZWA SPRAWY:
Wydanie wtórnika prawa jazdy z powodu utraty lub zniszczenia dokumentu oraz zmiana danych zawartych w prawo jazdy
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (j.t Dz. U. z 2024 r. poz. 1210 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U.2016r.poz.231 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 lipca 2025r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U z 2025r. poz.953);
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024r.poz. 572 z późn. zm.);
WYMAGANE DOKUMENTY:
Wniosek o wydanie uprawnień:
(wniosek można pobrać w Wydziale Komunikacji i Transportu)
Załączniki:
- aktualna kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami patrząc na wprost. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
- orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami wydane przez lekarza uprawnionego do badań kierowców w przypadku, jeżeli zmiana dotyczy daty ważności uzyskanego uprawnienia,
- orzeczenie psychologiczne stwierdzające brak przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami w przypadku przedłużenia ważności prawa jazdy kat. C1, C, D1, D, C1+E, C+E, D1+E, D+E,
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie wtórnika prawa jazdy,
- kserokopia posiadanego prawa jazdy oraz oryginał prawa jazdy do wglądu (nie dotyczy dokumentów utraconych).
Do wglądu – dowód tożsamości.
WYSOKOŚĆ OPŁAT:
Opłata za wydanie prawa jazdy – 100 zł.
Opłat można dokonać na konto nr
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Wydział Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Węgrowie, 07-100 Węgrów, ul. Józefa Piłsudskiego 23.
Referat Komunikacji w Łochowie, 07-130 Łochów, Al. Pokoju 75.
TERMIN ODPOWIEDZI:
Wydanie prawa jazdy – do 30 dni od daty wpływu dokumentów do Wydziału Komunikacji i Transportu.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA:
Wydanie prawa jazdy.
Wydanie decyzji administracyjnej.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach za pośrednictwem Starosty Węgrowskiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
INFORMACJE DODATKOWE:
Osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem, jest obowiązana zawiadomić starostę w terminie nieprzekraczającym 30 dni o utracie prawa jazdy, o zniszczeniu w stopniu powodującym jego nieczytelność,
a także o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nim zawartych. W sytuacji wymienionej wyżej, starosta, na wniosek osoby uprawnionej, wydaje za opłatą wtórnik dokumentu pod warunkiem: złożenia, pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, oświadczenia o utracie dokumentu; lub zwrotu zniszczonego dokumentu;
W razie odzyskanego utraconego prawo jazdy, dokument ten należy zwrócić do Starosty.
PLIKI DO POBRANIA:
- Oświadczenie o miejscu zamieszkania
- Oświadczenie o zagubieniu dokumentu
- Oświadczenie o zatrzymaniu dokumentu PJ - zakaz w innym państwie
- Wniosek o zwrot opłaty komunikacyjnej
- Upoważnienie do odbioru dokumentu