WYMAGANE DOKUMENTY:
1. dowód własności, którym może być w szczególności:
a) faktura VAT,
b) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
c) prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
d) w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego,
e) W przypadku jednostek pływających wybudowanych przed dniem 1 stycznia 2020 r. dowodem własności może być również oświadczenie właściciela. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
2. Wniosek o rejestrację ( składany w postaci papierowej jest opatrzony czytelnym podpisem właściciela, współwłaściciela, pełnomocnika właściciela lub współwłaściciela, przedstawiciela ustawowego właściciela lub współwłaściciela albo osoby uprawnionej do reprezentowania właściciela lub współwłaściciela jednostki pływającej, w przypadku gdy nie jest nim osoba fizyczna).
3. Dokument lub materiał potwierdzający rejestracje w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana ( dowód rejestracyjny lub zaświadczenie o rejestracji).
4. Dokument o wyrejestrowaniu jednostki z poprzedniego rejestru polskiego, zagranicznego lub dokument potwierdzający rejestrację czasową.
5.Dokumentem stanowiącym podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali jest deklaracja zgodności CE lub jeden z poniżej wymienionych dokumentów:
a) karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
b) dokument wydany przez:
- uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1068) albo
- podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy, o której mowa w lit. a
– jeżeli był wydany;
c) dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (t.j. Dz. U. z 2024, poz.395)zwanej dalej „ustawą o żegludze śródlądowej”, jeżeli był wydany;
d) inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
- instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
- techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo
- podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej
– jeżeli był wydany.
Dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje:
1) o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej jest:
a) czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer,
b) dokument rejestracyjny;
2) o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy jest:
a) deklaracja zgodności CE,
b) jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4,
c) instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
d) oświadczenie właściciela – w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW;
3) o marce i modelu lub typie jednostki pływającej jest
a) deklaracja zgodności CE,
b) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
c) dokumentacja projektowa,
d) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
4) o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest:
a) w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
– deklaracja zgodności CE,
– świadectwo pomiarowe,
– certyfikat pomiarowy,
– jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4,
– dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
– oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m,
b) w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana – deklaracja zgodności CE;
5) o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej, jest:
a) deklaracja zgodności CE,
b) jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4,
c) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
d) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
6) o roku budowy i producencie jednostki pływającej jest:
a) deklaracja zgodności CE,
b) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
c) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
W przypadku gdy do wniosku nie załączono dokumentacji, o której mowa w ust. 1 lub w § 4, do wniosku mogą być dołączone oświadczenia właściciela lub współwłaściciela.
WYSOKOŚĆ OPŁAT:
80 zł opłaty obowiązuje za:
- rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego
- zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego
- wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego
Kwota ta wyniesie natomiast 60 zł jeśli jednostka jest już zarejestrowana i dokonywana jest jedynie zmiana dokumentu na nowy.
15 zł opłaty obowiązuje za:
- wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów.
Opłatę należy uiścić na rachunek Starostwa Powiatowego w Węgrowie nr
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Wydział Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Węgrowie, mający siedzibę przy ul. Piłsudskiego 23, 07-100 Węgrów I piętro, pokój nr 15, tel. 25 792 20-31, 25 740 92-92.
Wniosek można złożyć osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego w Węgrowie, ul. Przemysłowa 5, 07-100 Węgrów-Biuro Podawcze lub w postaci elektronicznej: https://interesant.reja24.gov.pl
W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego
TERMIN ODPOWIEDZI:
Obowiązuje ustawowo przyjęty termin 30 dni na rejestrację.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA:
1. Wydanie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestracje
2. Wydanie dokumentu rejestracyjnego
INFORMACJE DODATKOWE
Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona.
W razie przeniesienia na inną osobę własności zarejestrowanej jednostki pływającej dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dokument rejestracyjny.
Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest obowiązany zawiadomić organ rejestrujący, w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dnia zaistnienia danego faktu, o:
1) zbyciu lub nabyciu jednostki;
2) zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, w szczególności zmianie stanu faktycznego wymagającej wykreślenia jednostki z rejestru.
Obowiązkowi rejestracji podlega:
- jacht (jacht rekreacyjny oraz jacht komercyjny, skuter wodny, jednostka pływająca używana do celów mieszkalnych (houseboat) oraz drewniana repliki statku historycznego) oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości co najmniej 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy co najmniej 15 kW,
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
- jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
PLIKI DO POBRANIA:
WNIOSEK O REZERWACJĘ NUMERU
Materiały:
- wniosek o rezerwacje numeru
- wnioskujący
- właściciel
- właściciel załącznik do formularza r24-wl
- dane jednostki - rezerwacja numeru
- oświadczenia / pouczenia
WNIOSEK O ZMIANĘ DANYCH JEDNOSTKI
Materiały:
- wniosek o zmianę danych jednostki
- właściciel zmiana danych jednostki
- właściciel załącznik do formularza r24-wl
- armator - zmiana danych jednostki
- dane jednostki - zmiana danych jednostki
- oświadczenia / pouczenia
WNIOSEK O WYDANIE ODPISU – WYCIĄGU
Materiały:
WNIOSEK O WYDANIE WTÓRNIKA
Materiały:
ZAWIADOMIENIE O ZBYCIU JEDNOSTKI
Materiały:
- zawiadomienie o zbyciu
- wnioskujący
- właściciel
- właściciel załącznik do formularza r24-wl
- oświadczenia / pouczenia
ZAWIADOMIENIE O NABYCIU JEDNOSTKI
Materiały:
- zawiadomienie o nabyciu
- wnioskujący
- zbycie / nabycie / wykreślenie
- właściciel
- właściciel załącznik do formularza r24-wl
- oświadczenia / pouczenia
WNIOSEK O WYKREŚLENIE JEDNOSTKI Z REJESTRU
Materiały:
- wniosek o wykreślenie z rejestru
- wnioskujący
- zbycie / nabycie / wykreślenie
- oświadczenia / pouczenia
WNIOSEK O REJESTRACJĘ JEDNOSTKI (poniżej):