PODSTAWA PRAWNA:
Art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r., poz. 737 z późn. zm.).
WYMAGANE DOKUMENTY:
1) wniosek o wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Węgrowskiego zawierający:
a) oznaczenie osoby fizycznej/prawnej zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę,
b) jej miejsce zamieszkania/siedziby, numer telefonu, adres e-mail,
c) typ szkoły lub placówki zgodny z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe,
d) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – nazwę zawodów, w których szkoła będzie kształcić, zgodną z nazwami określonymi w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego,
e) w przypadku liceum ogólnokształcącego – informację, czy szkoła będzie przeznaczona dla dzieci i młodzieży czy dla dorosłych,
f) nazwę szkoły lub placówki oraz jej adres oraz ewentualne inne lokalizacje prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, jeżeli ich utworzenie jest przewidywane, przy czym inne lokalizacje muszą znajdować się na terenie Powiatu Węgrowskiego,
g) datę rozpoczęcia funkcjonowania,
2) statut szkoły lub placówki,
3) dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce,
4) zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe,
5) dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej,
6) informację o warunkach lokalowych zapewniających:
a) możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
b) realizację innych zadań statutowych,
c) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,
d) bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej – spełnienie tych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.
Osoba fizyczna składająca zgłoszenie do ewidencji, może dołączyć do wniosku pisemne oświadczenie wskazujące osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego, która przejmie prowadzenie szkoły lub placówki w przypadku zgonu osoby składającej zgłoszenie. Oświadczenie zawiera zgodę osoby fizycznej albo osoby prawnej, która ma przejąć prowadzenie szkoły lub placówki niepublicznej. Oświadczenie to, może zostać złożone przez osobę fizyczną również po uzyskaniu wpisu do ewidencji.
WYSOKOŚĆ OPŁAT:
Brak opłat.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Węgrowie, ul. J. Piłsudskiego 23, 07-100 Węgrów, pokoje: 105, 106 i 113, telefon: do 74, e-mail: .
TERMIN ODPOWIEDZI:
Starosta Węgrowski dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA:
Wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Starosta Węgrowski może wydać decyzję o odmowie wpisu do ewidencji, jeżeli:
1) zgłoszenie nie zawiera danych wymienionych w art. 168 ust. 4 ustawy – Prawo oświatowe, albo podane w nim dane są błędne i mimo wezwania nie zostało uzupełnione albo poprawione w wyznaczonym terminie,
2) statut szkoły lub placówki jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony.
TRYB ODWOŁAWCZY:
W przypadku wydania decyzji o odmowie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych służy odwołanie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Starosty Węgrowskiego w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
INFORMACJE DODATKOWE:
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych zostanie przesłane do wnioskodawcy listem poleconym. Możliwy jest także jego odbiór osobisty.